PENINGKATAN KEMAMPUAN LITERASI PEMUDA ELELIM DI DISTRIK ELELIM KABUPATEN YALIMO PAPUA

Penulis

  • Linus Yhani Chrystomo Jurusan Biologi FMIPA Universitas Cenderawasih
  • Efray Wanimbo Jurusan Ilmu Kelautan dan Perikanan FMIPA Universitas Cenderawasih
  • Puguh Sujarta Jurusan Biologi FMIPA Universitas Cenderawasih

DOI:

https://doi.org/10.31957/.v4i2.1268

Abstrak

Literacy programs in the form of community service in Elelim Village can be a means to develop the knowledge and potential of local local communities so that they have broad understanding, literacy skills and adequate competence. The community can explore and empower all potentials of the region to the maximum to support the progress of the community and the region. Literacy programs in the local community in Elelim Village can also develop the values of local wisdom that are part of people's lives. The youth or youth community has a role in the development of the nation's future and the dynamics of youth in the journey of national life determine the future direction of the Indonesian nation. The aim of community service literacy program is to increase the literacy ability of Elelim youth in Elelim Village, Yalimo Regency, Papua. The method used is a lecture method that approaches the local cultural character or adapts according to the culture of the local community. And the accompanying educational method by providing examples or symbols to improve literacy skills with any objects, plants or animals in the local area. So that its to improve youth literacy skills in the Elelim Village. The results of community service can be concluded that the motivation and enthusiasm of the Elelim young generation's willingness in studying literacy can improve the literacy ability of Elelim youth in Elelim District, Yalimo Regency, Papua. 

Keywords: Literacy programs service, Youth Elelim Village, Regency Yalimo, Papua

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Biografi Penulis

Linus Yhani Chrystomo, Jurusan Biologi FMIPA Universitas Cenderawasih

Jurusan Biologi FMIPA Universitas Cenderawasih

Efray Wanimbo, Jurusan Ilmu Kelautan dan Perikanan FMIPA Universitas Cenderawasih

Jurusan Ilmu Kelautan dan Perikanan FMIPA Universitas Cenderawasih

Puguh Sujarta, Jurusan Biologi FMIPA Universitas Cenderawasih

Jurusan Biologi FMIPA Universitas Cenderawasih

Referensi

Anonim. 2016. Gerakan literasi untuk tumbuhkan budaya literasi. Media komunikasi dan Inspirasi, Jendela Pendidikan dan Ke-budayaan, Fokus Edisi V Oktober 2016.

Anonim. 2019a. https://www.gramedia.com/blog/ hari-buku-sedunia-bicara-soal-minat-baca/#gref.Minggu 31 Maret 2019 Jam 11.30

Anonim. 2019b. https://www.kaskus.co.id/thread/ 586b09af54c07a306e8b4567/unesco--minat-baca-indonesia-cuma-0001-persen-ini-sebabnya/ Minggu 31 Maret 2019 Jam 11.35

Bintari, P.N. & C. Darmawan, 2016. Peran Pemu-da Sebagai Tradisi Sambatan Dalam Rangka Pembentukan Karakter Gotong Royong, Jurnal Pendidikan Ilmu Sosi-al.Vol 25 (1) : 57-77

BPS Kab Yalimo. 2017. Yalimo Dalam Angka. Badan Pusat Statistik Kabupaten Yalimo.

Gerakan Literasi Nasional. 2017. Materi pendu-kung literasi finansial, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Jakarta

Kemendikbud, 2017. Panduan penyelenggaraan kampung literasi, Kementerian Pendi-dikan dan Kebudayaan, Direktorat Jen-deral Pendidikan Anak Usia Dini Pen-didikan Masyarakat, Direktorat Pembi-naan Pendidikan Keaksaraan dan Kesetaraan, Kemendikbud Republik Indonesia. Jakarta.

Kementerian Perencanaan Pembangunan Na-sional (PKN) / Badan Perencanaan Pembangunan Nasional (Bappenas). 2017. Indeks Pembangunan Pemuda Indonesia 2017. Deputi Bidang Pem-bangunan Manusia, Masyarakat Dan Kebudayaan,Direktorat Keluarga, Anak, Perempuan, Pemuda dan Olah Raga, Kementerian PKN / Bappenas Republik Indonesia. Jakarta. 124 Hal.

Malau, W. & D.H.P. Simanjuntak. 2017. Prosi-ding Seminar Nasional Tahunan Fa-kultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan. Vol 1(1) : 30-33.

Novitasari, D. & Soedjarwo 2017. Budaya Literasi Dalam Perspektif Manajemen Pendi-dikan di SMA Negeri 5 Surabaya. Jurnal Budaya Literasi Perpektif Mana-jemen Pendidikan. Vol 1 (1) : 1-10.

Setiadi, H. & H. Sujana. 2012. Analisis Hasil Be-lajar Peserta Didik dalam Literasi Mem-baca Melalui Studi Internasional PIRLS 2011. PPP BPP Kemendikbud, Jakarta.

Witanto, J. 2018. Minat Baca Yang Sangat Ren-dah, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Program Magister Manaje-men Pendidikan Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga.

Diterbitkan

2020-08-11

Terbitan

Bagian

Articles