PENGARUH BUDAYA ORGANISASI SEKOLAH DAN SUPERVISI PEMBELAJARAN KEPALA SEKOLAH TERHADAP KINERJA GURU DI MADRASAH TSANAWIYAH (MTs) DI DISTRIK ABEPURA KOTA JAYAPURA

Diki Kurniawan

Abstract


The purpose of this study was to determine the influence of school organizational culture and the principal's learning supervision of teacher performance.  Data was collected through a closed questionnaire to educators at madrasah - madrasah tsanawiyah at the junior high school level in Abepura District with a total of 3 schools.  The number of samples is 38 people.  Data analysis uses the help of a data processing application, namely SPSS 16. The results of the research include 1. the influence of school organizational culture on teacher performance with an r value of 0.379.  This can be interpreted as a weak relationship.  2. There is an influence between learning supervision on teacher performance with an r value of 0.487.  It can be interpreted that there is sufficient ridge 3. There is a significant influence between the culture of the school organization and the supervision of learning on teacher performance with a value of 0.523.  Meanwhile, the contribution made by the X1 variable, namely the school organizational culture and the X2 variable, namely the supervision of the school principal's learning towards Y, namely the teacher's performance of 23.2%.  The rest is obtained by other factors. 

Keywords: Organizational Culture, Learning Supervision, Teacher Performance 

Full Text:

PDF

References


Departeman Pendidikan Nasional. 1995. Pedoman Kerja Pelaksanaan Supervisi . Jakarta : Depdikbud.

Ginting, B.. 2011. Hubungan Budaya Organisasi Sekolah dan Kepemimpinan Kepala Sekolah dengan Kinerja Guru SMA Negeri di Kota Binjai. Jurnal Tabularasa, 08(1): 61-72.

Gunawan, A.H. 2011. Administrasi Sekolah Adminitrasi Pendidikan Mikro. Jakarta: Rineka Cipta.

Hesselbein, F., dan R. Johnston. 2002. On Leading Change. San Francisco: Jossey Bass.

Imron, A. 2012. Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Kurniawan, D. 2020. Analisis Pemenuhan Standar Proses, Standar Sarana dan Prasarana dan Standar Pengelolaan di Taman Kanak–Kanak Negeri Pembina Kotaraja Kota Jayapura. Noken: Jurnal Pengelolaan Pendidikan. 1(1): 1–10.

Muktar, dan Iskandar. 2009. Orientasi supervise pendidikan. Jakarta: PT Gaung Persada.

Mulyasa, E. 2013. Uji Kompetensi dan Penlaian Kinerja Guru. Bandung: PT Rosdakarya.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 Tahun 2007 tentang standar kualifikasi akademik dan kompetensi guru. Jakarta.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional (Permendiknas) Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/ Madrasah. Jakarta.

Ramadhan, Ahmad. 2017. Pengaruh Pelak- sanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah dan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMK Negeri Di Kabupaten Majene. Journal of Educational Science and Technology. 3 (2): 136-144.

Ramayulis. 2010. Metodologi Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kalam Mulia Jakarta.

Sahertian, Piet A. 2010. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta : Rineka Cipta.

Schein, E.H. 1992. Organizational Culture and Leadership. Second Edition. San Francisco: Jossey Bass.

Siregar, Syofian. 2013. Statistik Parametrik Untuk Penelitian Kuantitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2017. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Sutrisno, Edy. 2011. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Prenada Media Group.

Tan, Victor, S.L. 2002. Changing Your Corporate Culture. Singapore: Time Book International.

Undang–undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Usman, Husaini. 2013. Manajemen Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan Edisi 4. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Wibowo. 2016. Manajemen Perubahan Edisi Ketiga. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Wukir. 2013. Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Organisasi Sekolah. Yogyakarta: Multi Presindo.

Fauzi, A. 2014. Manajemen Pembelajaran. Sleman: Deepublish.

Karwati, U. dan Priansa, D.J. 2014. Manajemen Kelas Classroom Management Guru Profesional yang Inpiratif, Kreatif, Menyenangkan dan Berprestasi. Bandung: CV. ALFABETA.

Mulyasa, E. 2018. Implementasi kurikulum 2013 Revisi dalam era revolusi industry 4.0.Jakarta: Bumi aksara.

Permendikbud No. 69 Tahun 2013 tentang kerangka dasar dan struktur kurikulum sekolah menengah atas/madrasah Aliyah. Jakarta.

Rusman. 2011. Manajemen kurikulum. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Sugiyono. 2012. Statistika Untuk Penelitian, Bandung: Alfabeta.

Undang–undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. https://referensi.elsam.or.id/2014/11/uu-nomor-20-tahun-2003-tentang-sistem-pendidikan-nasional/ diakses pukul 07.15. WIT.

Usman, H. 2013. Manajemen Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan Edisi 4. Jakarta: PT Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.31957/noken.v1i2.1483

DOI (PDF): https://doi.org/10.31957/noken.v1i2.1483.g1170

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 NOKEN : Jurnal Pengelolaan Pendidikan



Diterbitkan di:

Program Studi Manajemen Pendidikan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Cenderawasih

Editorial Office:

Jalan Prof.Soegarda Poerbakawatja Distrik Abepura Kota Jayapura Provinsi Papua. Tel/ fax : 082272434768

Email: jurnalnokenuncen@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.