The Influence Of Instructional Leadership On Teacher's Performance

Authors

  • Widyaskara Mangando Universitas Cenderawasih, Indonesia
  • Muh. Riswan Universitas Cenderawasih, Indonesia
  • Helena Purnama Sari Universitas Cenderawasih, Indonesia
  • Sahrul Akbar Universitas Cenderawasih, Indonesia

Keywords:

Kepemimpinan Pembelajaran, Kinerja, Guru

Abstract

This study aims to analyze the effect of instructional leadership on teacher performance in public high schools in North Toraja Regency. The research employs a quantitative approach with a simple correlation method. The sample consists of 136 teachers from four schools selected using simple random sampling. Data were collected through questionnaires and analyzed using simple regression. The findings reveal that instructional leadership has a positive and significant impact on teacher performance, contributing 52.7% of the variance. Regression analysis indicates that every one-point increase in instructional leadership improves teacher performance by 0.272 points. In conclusion, enhancing the quality of instructional leadership can significantly improve teacher performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, T. U. (2020) Pengaruh Kepemimpinan Pembelajaran Dan Stress Kerja Terhadap Kinerja Guru Di Sma Negeri Kabupaten Bengkulu Selatan. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 14(3), 118–128. Https://Doi.Org/10.33369/Mapen.V14i3.12913

Hafidulloh, Iradawaty, & Mochklas. (2021) Manajemen Guru: Meningkatkan Disiplin Dan Kinerja Guru. Bintang Pustaka Madani.

Ilham. (2021) Kebijakan Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(3), 154–161.

Isa, Asrori, M., & Muharini, R. (2022) Peran Kepala Sekolah Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Jurnal Basic Edu, 6.

Juniarti, E., Ahyani, N., & Ardiansyah, A. (2020) Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Disiplin Guru Terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research.

Kartiko, A., Rokhman, M., Priyono, A. A., & Susanto, S. (2023). Peningkatan Kinerja Guru Melalui Budaya Organisasi Dan Kepemimpinan Servant Kepala Madrasah. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 13(1), 1–14. Https://Doi.Org/10.54437/Urwatulwutsqo.V13i1.1323

Khasanah, L., Khotimah, K., Suprijono, A., & Imron, A. (2023). Studi Deskriptif Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Tema Kewirausahaan Pada Kelas VII. Jurnal Dialektika Pendidikan IPS, 3(3), 257–267. Https://Doi.Org/10.26740/Penips.V3i3.56361

Khofifah, R. W., Rahmawati, I., & Trimulyo, J. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Pembelajaran Dan Iklim Organisasi Terhadap Kinerja Mengajar Guru PNS Di SMPN Se-Kecamatan Pamijahan. Jurnal Sains Indonesia, 1(3), 139–143.

Nurrochman, T., Darsinah, D., & Wafroaturrohmah, W. (2023). Peran Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah Melalui Transformasi Digital Pasca Pandemi Di Sekolah Dasar. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 4(3), 299–310. Https://Doi.Org/10.21093/Jtikborneo.V4i3.6905

Pane, D. (2021). Analisis Manajemen Berbasis Sekolah Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Kinerja Guru Di SMP Swasta Pemda Rantau Prapat. 5. Jurnal Pendidikan TambusaI.

Parveen, K., Quang Bao Tran, P., Kumar, T., & Shah, A. H. (2022). Impact Of Principal Leadership Styles On Teacher Job Performance: An Empirical Investigation. Frontiers In Education, 7, 814159. Https://Doi.Org/10.3389/Feduc.2022.814159

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Sari, R. D. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling.

Rachman, A., Suriansyah, A., Effendi, R., (2023). The Influence Of School Culture, Principal Instructional Leadership And Work Motivation On The Teacher Performance Of Elementary School. International Journal Of Social Science And Human Research, 06(05). Https://Doi.Org/10.47191/Ijsshr/V6-I5-39

Rahmawati, A., Rosdiana, D., & Novitasari, D. (2023) Pengaruh Kepemimpinan dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Guru. Journal of Information Systems and Management 02(03).

Rifki Solana, M., & Mustika, D. (2023). Peran Kepala Sekolah Sebagai Leader Dalam Pendidikan. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 406–418. https://Doi.org/10.37985/Murhum.V4i1.231

Robizal, A., & Julaiha, S. (2024). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. 6(3) Stratego: Jurnal Manajemen Modern.

Sari, T. P., Haryanto, E., & Muspawi, M. (2022). Pengaruh Kepemimpnan Kepala Sekolah, Struktur Organisasi, Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 925–933. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V4i1.2040

Setyowati, E. (2021). Peningkatan Kinerja Guru Dalam Pengembangan Evaluasi Hasil Belajar Melalui Supervisi Akademik Kepala Sekolah Di SD Negeri 5 Sidorejo Tahun Pelajaran 2019/2020. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 1(2), 182–188. Https://Doi.Org/10.51878/Manajerial.V1i2.657

Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen. (N.D.).

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (N.D.).

Wahab, J. A., Mansor, A. Z., Hussin, M., & Kumarasamy, S. (2020). Headmasters Instructional Leadership And Its Relationship With Teachers Performance. Universal Journal Of Educational Research, 8(11A), 97–102. https://Doi.Org/10.13189/Ujer.2020.082112

Yunus, A. A. S. P., Hidayat, M. T., Djazilan, M. S., & Akhwani, A. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3625–3635. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i5.1419

Published

2024-12-30

Issue

Section

Articles

Citation Check