Membangun generasi melalui pendidikan: Peran YPMAK dalam Pemberdayaan Masyarakat Amungme & Kamoro
DOI:
https://doi.org/10.31957/jap.v5i2.3519Keywords:
Education, Educators, Scholarship, Dormitory , YPMAK, Amungme KamoroAbstract
Education is a determinant of the success of a nation as evidenced by the increase in the Human Development Index. Yayasan pemberdayan masyarakat Amungme dan Kamoro (YPMAK) is a supporter in the community empowerment program of the Amungme and Kamoro tribes and five other tribes. The method used in this research is descriptive qualitative, the type of approach using literature study (liberary research). The result of this research is the non-profit Yayasan pemberdayan masyarakat Amungme dan Kamoro (YPMAK), as the manager of the 1% fund from PT Freeport Indonesia. Education program in 2022: 45 scholarship recipients have completed their undergraduate education. Sekolah Asrama Taruna Papua (SATP) became the school with the most interested 245 children. Lack of educators, lack of educational facilities and infrastructure and the distance between the district capital and the school is very far. It is recommended that YPMAK increase the number of educators, improve educational facilities, and provide more adequate transportation access for students from remote areas.
Downloads
References
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Jurnal Edumaspul, 6(1), 974-980.
Brata, N. T. (2010). Konflik dan Integrasi Masyarakat Sekitar Tambang Emas Di Papua, Dalam Kajian Antropologi-Politik. In Forum Ilmu Sosial (Vol. 37, No. 2).
Loho, D. B., & Valencia, G. (2017). Implementasi Difusi Inovasi Pada Institut Pertambangan Nemangkawi di Papua Oleh PT Freeport Indonesia. Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis, 3(1), 48-63.
Murniasih, E. (2009). Buku Pintar Beasiswa. GagasMedia.
Nurkholis, N. (2013). Pendidikan dalam upaya memajukan teknologi. Jurnal kependidikan, 1(1), 24-44.
Osborne, R., Amiruddin, Haggut, E. S. R., & Yudhawiranata, A. (2001). Kibaran sampari: gerakan pembebasan OPM, dan perang rahasia di Papua Barat. Lembaga Studi dan Advokasi Masyarakat (ELSAM).
Renyaan, B. M. S., Mantiri, M., & Kasenda, V. (2019). Efektivitas Corporate Social Responsibility (Csr) Pt. Freeport Dalam Meningkatkan Pembangunan Di Kabupaten Mimika Provinsi Papua. Jurnal Eksekutif, 3(3).
Sanadi, P. A. C. (2023). Implementasi Program Corporate Social Responsibility (CSR) Bidang Pendidikan Pt. Freeport Indonesia di Kabupaten Mimika Provinsi Papua (Doctoral dissertation, Institut Pemerintahan Dalam Negeri).
Septian, A., & Ahmad, M. R. S. (2020). Dampak pemanfaatan beasiswa Bidikmisi mahasiswa program studi pendidikan sosiologi Universitas Negeri Makassar. Jurnal Sosialisasi, 7(1), 14-20.
Sholeh, A. R. (2005). Pendidikan Agama dan Pengembangn untuk Bangsa. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 63.
Tsunme, O., Pangerapan, S., & Gamaliel, H. (2023). Analysis of the Application of PSAK No. 45 Financial Reporting of Non-Profit Organizations in Achieving Transparency and Accountability at Yayasan Pemberdayaan Masyarakat Amungme dan Kamoro (YPMAK) in Mimika Regency.
Undang Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945
Undang Undang Tahun 2003 Tentang Pendidikan
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Wiyono, H. (2012). Pendidikan karakter dalam bingkai pembelajaran di sekolah. Civis: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan, 2(2).